دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نجات زیرآوارماندگان با ربات عنکبوتی نرم 

نجات زیرآوارماندگان با ربات عنکبوتی نرم 
مهندسان با الهام از عنکبوت، رباتی ساخته‌اند که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به ربات‌های معمولی دارد و افراد زیر آوار را نجات می‌دهد.
کد خبر : 911901

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، ربات محققان دانشگاه تارتو در استونی و موسسه فناوری در ایتالیا، شبیه پای عنکبوت خیاری است و پیش بینی می‌شود می‌تواند با حرکات ماهرانه‌ای که دارد به نجات افراد گیرافتاده در زیر آوار و مناطق خطرناک بشتابد.

مجریان این طرح می‌گویند این رباتی در آینده نزدیک در مکان‌هایی که انسان امکان حرکت در آن را ندارد به کارگرفته خواهد شد.

خاصیت خمش برگشت پذیر اسکلت بیرونی 

«ایندرک ماست» «Indrek Must» دانشیار رباتیک نرم در دانشگاه تارتو می‌گوید: ما از طبیعت، از معماری عنکبوت الهام گرفتیم. اینها فروربات‌ها هستند (ربات‌های فِرومونی) که از اسکلت خارجی یک عنکبوت الهام گرفته شده اند. 

وی اضافه می‌کند: عنکبوت در اصل یک ظرف بزرگ پر از مایع است که او از این ظرف برای حرکت در اطراف استفاده می‌کند و ما با توجه به همین ویژگی، یکی از مفاصل پای عنکبوت را تقلید کردیم.

اسکلت بیرونی ربات دارای ویژگی خمش برگشت پذیر و تعامل سازگار با موجودات طبیعی مانند بساک (پرچم گل)، تار عنکبوت و دانه‌های گرده است. 

اسکلت بیرونی نرم الهام گرفته از پای عنکبوت حاوی محلول الکترولیت است و از طریق انقباض عضله پلیمری الکترواکتیو یونی که در ولتاژ ۰ تا ۱ ولت کار می‌کند، فعال می‌شود. 

این محلول مانند همولنف در عنکبوت‌ها عمل می‌کند و بر خواص اسکلت بیرونی و همچنین حرکت تأثیر می‌گذارد؛ مایع اسکلت بیرونی را انعطاف پذیرتر می‌کند و پا‌ها به دلیل تغییر شکل پلیمر شروع به حرکت می‌کنند.

عنکبوت‌ها مهارت خارق العاده‌ای در حرکت در طبیعت و محیط‌های پیچیده دارند. از جمله نمونه‌های محیط‌های پیچیده برای انسان مناطق دچار بالایای طبیعی و آوار است.

فعال سازی ربات نرم با یک سیگنال الکتریکی 

پای ساخته شده به اندازه یک ناخن کوچک، متشکل از یک اسکلت بیرونی رزینی نورپخت و یک عضله مصنوعی ساخته شده از پلی پیرول است. این ربات نرم مانند یک ماهیچه طبیعی، با سیگنال الکتریکی فعال می‌شود.

کل اسکلت بیرونی حاوی یک محلول الکترولیت است که یک تاندون محکم رزینی و همچنین یک عضله مصنوعی پلیمری الکترواکتیو را احاطه می‌کند. این محلول مانند همولنف در عنکبوت‌ها عمل می‌کند و بر خواص اسکلت بیرونی و همچنین حرکت تأثیرگذار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته